بهینه سازی موبایل فرندلی برای سایت خبری

چگونه سایت خود را موبایل فرندلی Mobile Friendly کنیم؟

به همین دلیل است که ایجاد یک طراحی کاملاً کارآمد و واکنش گرا برای سایت (موبایل) خود بسیار مهم است. PageSpeed Insights یکی دیگر از ابزارهای معروف گوگل است که علاوه بر بررسی سرعت سایت، به موبایل فرندلی بودن آن نیز می‌پردازد. این ابزار به شما کمک می‌کند بفهمید سایت شما در دستگاه‌های موبایل چقدر سریع و کارآمد است و چه نکاتی باید برای بهینه‌سازی در نظر گرفته شود. ریسپانسیو بودن به معنای حالت واکنش‌گرا بودن یک سایت است؛ یعنی صفحات سایت را طوری تنظیم کنیم که اگر کاربر با موبایل، تبلت، کامپیوتر و … وارد سایت شود، ابعاد صفحات سایت متناسب با آن دستگاه تغییر کند. در یک سایت ریسپانسیو کاربر با هر دستگاهی که به سایت وارد شود محتوای سایت بهم نمی‌ریزد و با قالب‌بندی متناسب نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید گوگل به سایتهایی که از تکنولوژی ریسپانسیو در طراحی سایت استفاده می‌کنند لقب موبایل فرندلی داده است.

سایت‌هایی که به‌سختی در گوشی‌های هوشمند قابل بررسی و استفاده باشند، معمولاً کاربران کمتری را به خود جذب می‌کنند. کاربران تمایل دارند تجربه‌ای ساده و راحت در هنگام استفاده از گوشی‌های همراه داشته باشند، و سایت‌های موبایل فرندلی این نیاز را به خوبی برآورده می‌کنند. این سایت‌ها به‌طور خاص برای تعاملات لمسی و صفحات کوچک‌تر نسبت به لپ‌تاپ طراحی شده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند با سرعت و دقت بیشتری به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. نتیجه این کار، افزایش تعامل کاربران با سایت و در نتیجه بهبود نرخ ماندگاری آن‌ها در سایت است. سئوی موبایل فرآیند بهینه سازی وب سایت شما است تا اطمینان حاصل شود که سایت شما عالی به نظر می رسد و در دستگاه های تلفن همراه به درستی کار می کند. هنگامی که سئوی موبایل را انجام می دهید، تجربه سایت مثبتی را برای کاربران فراهم می کنید تا در هر دستگاهی، صرف نظر از اندازه صفحه نمایش، عالی به نظر  برسد.

فاصله بین دکمه ‌ها و لینک ‌ها باید کافی باشد تا کاربران به ‌طور تصادفی روی المان اشتباه کلیک نکنند. برای این‌ کار می‌توانید از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights و Mobile friendly Test استفاده کنید. ۴- بعد از انتخاب گزینهٔ inspect تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید به شما نمایش داده می‌شود. چه حسی به شما دست میدهد اگر به صورت ناگهانی و وقتی که در حال خواندن این صفحه هستید پاپ آپ بر روی آن ظاهر شود. کدام یکی ظاهر بهتری دارند؟ 95 درصد از کاربران گزینه B را ترجیح میدهند. توضیحات متاتوضیحات متا شما عبارت کوتاهی است که مخاطبان بعد از تگ عنوان شما می بینند.

یک وب‌سایت Mobile Friendly باید بتواند با هر اندازه صفحه‌نمایشی سازگار باشد، از جمله گوشی‌های کوچک، تبلت‌ها، و دستگاه‌های بزرگ‌تر. مفهوم موبایل فرندلی تنها به نمایش صحیح صفحات وب محدود نمی‌شود؛ بلکه به معنای بهینه‌سازی کامل وب‌سایت برای تجربه کاربری بهینه در دستگاه‌های موبایل است. این شامل عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، نحوه دسترسی به محتوا و حتی تجربه کاربری در کلیک کردن بر روی لینک‌ها و دکمه‌ها می‌شود. سازگاری سایت با دستگاه‌های همراه، یکی از عواملی است که به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو، سایت‌های موبایل فرندلی را به عنوان سایت‌های کاربرپسند در نظر می‌گیرند و آن‌ها را با رتبه بالاتری به کاربران موبایل پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه، ترافیک بیشتری جذب می‌کنید، رتبه بهتری در گوگل خواهید داشت و احتمال فروش محصولات یا ارائه خدمات بیشتر می‌شود.

در نهایت از افرادی که در سایت شما می‌مانند، شمار بیشتری ممکن است فرایند خرید کالا و دریافت خدمات را طی کنند. بنابراین موبایل فرندلی بودن سایت از راه‌های مستقیم و غیرمستقیم نرخ تبدیل و میزان فروش سایت را افزایش می‌دهد. موبایل فرندلی بودن سایت در دنیای دیجیتال امروز یکی از الزامات اساسی برای موفقیت آنلاین است. وب‌سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند، نه تنها از نظر سئو و رتبه‌بندی دچار مشکل خواهند شد، بلکه احتمال از دست دادن بخش بزرگی از مخاطبان خود را دارند. بهینه‌سازی سایت برای موبایل شامل استفاده از طراحی ریسپانسیو، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری، ساده‌سازی ناوبری و استفاده از ابزارهای تست Mobile Friendly گوگل است. در انتها امیدواریم که همه شما عزیزان در هر مسیری که قرار دارید به موفقیت‌های روز افزون دست یابید؛ ممنون از اینکه تا آخر این نوشته همراه ما بودید.

ممکن است گوگل نحوه نمایش سایت شما در موبایل را تایید کند اما باید بررسی کنید که سایت شما در موبایل کاربران هم از تجربه کاربری و رابط کاربری مناسبی برخوردار باشد. در درجهٔ اول موبایل فرندلی بودن سایت رضایت کاربران را به ارمغان می‌آورد؛ علاوه‌بر این گوگل به سایت‌هایی که موبایل فرندلی و ریسپانسیو هستند، رتبهٔ بهتری می‌دهد. ابزار Google PageSpeed Insights یک سایت برای بررسی سرعت سایت است؛ اما می‌توان با استفاده از این ابزار تشخیص داد که آن سایت برای موبایل بهینه شده است یا نه! تنها چند سال است که گوشی‌های همراه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و اغلب افراد حداقل یک گوشی هوشمند همراه خود دارند. تا همین چند سال پیش بیشتر کارهای اینترنتی پشت کامپیوترها و مانیتورهای رومیزی انجام می‌شد. سایتی که تا همین چند سال پیش ترافیک بالایی داشت اگر اکنون با شرایط تازه خود را تنظیم نکند ممکن است بخشی از کاربران خود را از دست بدهد.

مهام با 7 سال سابقه در حوزه مشاوره سئو، طراحی سایت و سفارش تولید محتوا جز شرکت‌های پیشرو در این صعنت، به شما در امر بهینه سازی سایت و سازگاری با این الگوریتم کمک خواهد کرد. جستجوهای تلفن همراه با استفاده از عبارت  “نزدیک من”  در چند سال گذشته سه برابر بیشتر انجام شده است، به این معنی که کاربران بیشتری به دنبال مشاغل محلی هستند. به عنوان مثال، تصور کنید سعی می کنید به نسخه دسکتاپ سایت خود در یک دستگاه موبایل هوشمند دسترسی داشته باشید. همه چیز شلوغ و ناخوانا می شود و باعث می شود مخاطبان شما به طور مداوم بزرگنمایی و کوچکنمایی کنند تا اطلاعات وب سایت شما را بخوانند. تغییر مسیر یک بازدیدکننده را از یک صفحه درخواستی به صفحه دیگر هدایت می کند، زیرا صفحه درخواستی منتقل یا حذف شده است.

بنابراین برای نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل سعی کنید حواستان به محدودیت تعداد کاراکتر های عنوان و توضیحات صفحه باشد. در بدترین حالت ممکن است گوگل تصور کند که از Cloaking محتوا استفاده میکنید که این موررد بر روی سئوی سایت اثرات منفی خواهد گذاشت. تمام کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید تمام محتوای سایت به صورت ساده و راحت در نمایشگر موبایل به مشاهده شود و البته که نیازی به زوم کردن نداشته باشد. استفاده از این ابزارها و فریم‌ورک‌ها می‌تواند به بهبود سرعت و کارایی در طراحی وبسایت ریسپانسیو کمک کند و کیفیت نهایی را افزایش دهد. یکی از بهترین راه‌ها برای طراحی سایت کاربرپسند، استفاده از فریم‌ورک‌های آماده است. این فریم‌ورک‌ها ابزارها و کلاس‌های متنوعی دارند که می‌توانید از آن‌ها برای طراحی صفحات مختلف استفاده کنید و از ابتدای پروژه نگران مسائل ریسپانسیو نباشید.

گوگل میخواهد در کنار محتوای با کیفیت و قانع کننده، سایت هایی را به کاربران پیشنهاد بدهد که کاربران با آن راحت باشند و سایت، سایتی کاربر پسند باشد. حالا که با معنای سایت موبایل فرندلی و دلیل اهمیت آن آشنا شدید در ادامه چند نکتهٔ مهم را که باید در طراحی یک سایت سازگار با موبایل رعایت کنید به شما می‌گوییم. برای بررسی سازگاری سایت با موبایل، می‌توانید از سایت «Responsive Design Checker» نیز استفاده کنید. این ابزار به شما پیش‌نمایشی از سایتتان در دستگاه‌های مختلف نشان می‌دهد. اگر می خواهید از پنجره های پاپ آپ در سایت خود استفاده کنید، مراقب نحوه استفاده از آنها باشید.

یکی از عوامل کلیدی در Mobile Friendly بودن سایت، سرعت بارگذاری صفحات است. کاربران موبایل اغلب به دنبال دسترسی سریع به اطلاعات هستند و اگر وب‌سایت شما دیر بارگذاری شود، احتمالاً آن را ترک کرده و به سراغ سایت‌های دیگر خواهند رفت. برای بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات می‌توانید از روش‌هایی مانند فشرده‌سازی تصاویر و فایل‌ها، کاهش تعداد درخواست‌های HTTP، استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) و حذف فایل‌های غیرضروری استفاده کنید. آمارها نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد از کاربران اینترنت از طریق موبایل وارد وبسایت‌ها می‌شوند؛ بنابراین، اگر یک وبسایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی نباشد، به احتمال زیاد بازدیدکنندگان خود را از دست خواهد داد. در این مطلب، به بررسی اصول طراحی و پیاده‌سازی یک وبسایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی می‌پردازیم. از اهمیت و مفهوم طراحی ریسپانسیو شروع کرده و با معرفی فریم‌ورک‌ها، اصول طراحی کاربرپسند، تکنیک‌های بهینه‌سازی، و ابزارهای تست و ارزیابی همراه شما خواهیم بود.

وبانو از سال 1397 فعالیت خود را در زمینه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن آغاز کرده است و تا کنون افتخار همکاری با شرکت های بسیاری را داشته است. مطمئن شوید که تصاویر به درستی در دستگاه‌ های موبایل نمایش داده می‌ شوند و لودینگ تنبل (Lazy Loading) برای تصاویر بزرگ فعال شده است. فونت ‌های کوچک تر ممکن است کاربران را مجبور به بزرگ‌ نمایی کنند که این امر تجربه منفی ایجاد می ‌کند. مطمئن شوید که تصاویر و متن‌ ها به خوبی تغییر اندازه می ‌دهند و در هیچ دستگاهی بریده یا ناهماهنگ دیده نمی ‌شوند. ۴- بروز اشتباهات رایجی که بسیاری از سایت های تلفن همراه را تحت تاثیر قرار می دهد، کاهش می دهد. بلوک‌های متن خود را کوتاه نگه دارید و در صورت لزوم آنها را با سرفصل‌ها و فهرست‌های گلوله‌دار تقسیم کنید.

به این ترتیب، احتمال اینکه کاربران گزینه اشتباه ار انتخاب کنند، کاهش می یابد. جهت ساده سازی ورود اطلاعات کاربران از گزینه های از پیش تعریف شده استفاده کنید به طور مثال، علامت @ را به صورت خودکار در فیلد ایمیل اضافه کنید تا کاربر تلفن همراه، خودش این کار را نکند. با توجه به روند رو به رشد استفاده از دستگاه‌های همراه و گوشی‌های هوشمند، برای یک سایت حضور در فضای موبایل بسیار حائز اهمیت است. موبایل فرندلی بودن یعنی طراحی و بهینه‌سازی سایت به گونه‌ای که بر روی دستگاه‌های موبایل به خوبی عمل کند و تجربه کاربری مطلوبی را برای کاربران موبایل فراهم کند. بهبود تجربه کاربری و بهبود رتبه سرچ گوگل، سایت را در معرض دید قرار می‌دهد و انگیزه بیشتری به مخاطب برای طی‌کردن مسیر تبدیل‌شدن به مشتری می‌بخشد. در واقع فضای کاربرپسند و دسترسی ساده و سریع به تمام بخش‌های سایت، باعث می‌شود تا کاربران تعامل بهتری با سایت شما داشته باشند و به بازدید صفحات مختلف دیگر هم علاقه‌مند شوند.

فرض کنید با طراحی یک سایت موبایل فرندلی، رتبه بهتری در گوگل به دست آورده‌اید، تجربه کاربران را بهبود بخشیده‌اید و در نهایت فروش بیشتری را تجربه کرده‌اید. قطعا چنین شرایطی بر هویت برند شما تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد. البته طراحی سایت مناسب به‌تنهایی نمی‌تواند برند شما را سر زبان‌ها بیندازد اما قطعا برای بهبود هویت برند لازم است. ساختار تلفن‌های همراه به شما این امکان را می‌دهد تا از قابلیت‌هایی مانند حافظه کش گوشی برای ذخیره‌سازی داده‌های مهم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود صفحات سایت بدون نیاز به بارگذاری مکرر، سریع‌تر در دسترس باشند. همچنین، استفاده از تصاویر واکنش‌گرا که به‌طور خودکار اندازه و وضوح خود را با دستگاه کاربر تطبیق می‌دهند، به بهبود عملکرد سایت کمک می‌کند.

منوی همبرگر این امکان را برای شما فراهم می کند که مسیریابی خود را برای مخاطبان خود سازماندهی کنید. این سایت شما را تمیز نگه می دارد و برای مخاطبان شما برای یافتن اطلاعات آسان است. همچنین باید مطمئن شوید که پاپ آپ شما، راه آسانی را برای خلاص شدن از شر آنها نمایش می دهد، مانند یک “x” برجسته در بالا. مجله دیجیتال مارکتینگ وب نبض با انتشار به روز ترین اطلاعات دنیای دیجیتال مارکتینگ بر آن است تا شما را در این زمینه به روز نگه دارد. اما ابزار های آنلاینی نیز در این زمینه کار میکنند، ما اینجا به چند تا از این ابزار ها اشاره میکنیم. از تیتر ها و زیر تیتر های واضح استفاده کنید تا محتوا به بخش‌ های کوچک ‌تر و قابل ‌هضم تقسیم شود.

در این مقاله، چک لیستی از نکات مهم طراحی موبایل فرندلی ارائه شده است. برای بهترین نتایج، از خدمات تخصصی تیم طراحی سایت در اصفهان وبانو بهره بگیرید. بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موبایل یک فرایند چندبعدی است که شامل تغییرات طراحی، بهینه‌سازی محتوا، و بررسی عملکرد صفحات در دستگاه‌های موبایل می‌شود. طراحی ریسپانسیو یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای موبایل فرندلی کردن وب‌سایت است. در این نوع طراحی، صفحات وب به طور خودکار به اندازه صفحه‌نمایش دستگاه کاربر تنظیم می‌شوند. این به این معناست که سایت شما می‌تواند در دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی دسکتاپ به‌درستی نمایش داده شود.

به‌طورکلی برای قرار گرفتن در صفحهٔ اول نتایج جستجو باید تمام فاکتورهای بهینه‌سازی سایت را رعایت کنید. طبق گزارش‌ها و تخمین‌ها، به نظر می‌رسد بیش از ۶۰درصد ترافیک سایت‌ها به کاربران موبایل اختصاص دارد. گوگل به تجربه کاربران اهمیت می‌دهد و به همین دلیل از سال ۲۰۱۹ از روش «Mobile-first indexing» برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. این الگوریتم به این معناست که گوگل برای بررسی یک سایت، ابتدا به محتوای نسخه موبایل آن می‌پردازد تا اطمینان پیدا کند بهترین تجربه ممکن در انتظار کاربران است. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، سایت‌های موبایل فرندلی با گوشی‌های هوشمند دوست هستند!

پس باتوجه به این شرایط گوگل و سایر موتور های جستجو اهمیت ویژه ای به این موضوع میدهند. آنها میخواهند که کاربرانی که از این موتور های جستجو استفاده میکنند، کاربرانشان را راضی نگه دارند. وب‌سایت‌هایی که برای کاربران دسک‌تاپ طراحی شده‌اند با کلیک ماوس راحت‌تر حرکت می‌کنند، نه با کشیدن انگشت، ضربه زدن و لمس کردن. هیچ موس روی گوشی هوشمند وجود ندارد، بنابراین باید به کاربران تلفن همراه راهی برای پیمایش با استفاده از کنترل‌های لمسی بدهید. هنگامی که بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه وارد سایت شما شوند، چگونه آنچه را که نیاز دارند پیدا می‌کنند؟ پاسخ این سوال درک بهتری از ناوبری سازگار با موبایل به شما می‌دهد. تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوهای خود را تست کنید و مطمئن شوید که در تلفن‌ها و تبلت‌ها بدون اینکه کاربران مجبور شوند صفحه نمایش خود را اسکرول یا تغییر اندازه دهند، درست به نظر می‌آیند.

برچسب های عنوانبرچسب های عنوان  اولین چیزی است که مخاطب شما در نتایج جستجو می بیند. این تگ ها به مخاطبان شما می گویند که صفحه شما چه چیزی را پوشش می دهد. اگر از google search console استفاده می کنید، آزمایش کل سایت شما با گزارش قابلیت استفاده از موبایل ساده تر است. به همین خاطر، گوگل به سایت هایی که این استاندارد را رعایت کنند اهمیت بیشتری میدهد. از ورودی ‌های مناسب برای فیلد ها استفاده کنید، مثلاً برای شماره تلفن، کیبورد عددی نمایش داده شود.

بعد از اینکه تنظیمات را انجام دادید حتما از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. سایت هایی همچون Responsive Website Design Tester وجود دارند که از طریق آن میتوانید ریسپانسیو بودن سایت خود را در دسکتاپ، موبایل و تبلت بررسی کنید. بله، سایتی که به‌راحتی در موبایل قابل استفاده باشد، می‌تواند نرخ تبدیل مشتریان را افزایش دهد و باعث جذب کاربران بیشتری شود. اگر می‌خواهید سایت خودتون رو با سلیقه خودتون طراحی و ریسپانسیو کنید، دوره آموزش طراحی سایت و دوره آموزش سئو بهترین انتخاب برای شماست. موفقیت با سئو تاکتیک یک شعار نیست بلکه یک حقیقت صدرصد عملی و شدنی است.

فونت ‌های ساده و واضح مانند Roboto، Arial و Open Sans را انتخاب کنید. طراحی خود را با ابزار های آنلاین مانند Google Mobile-Friendly Test آزمایش کنید تا مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. از فریم‌ ورک ‌های محبوبی مانند Bootstrap استفاده کنید که قالب ‌های واکنش ‌گرا را به راحتی پیاده‌ سازی می‌ کنند. ۳- بخشی از متن سایت را انتخاب و راست کلیک کنید؛ سپس گزینهٔ inspect را انتخاب کنید. ۲- آدرس سایت خود را در Testing bar نوشته و روی Test URL button کلیک کنید.

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید. اگر از وردپرس استفاده میکیند افزونه هایی همچون Yoast SEO وجود دارد که میتوانید برای محدودیت تعداد کاراکتر از آن کمک بگیرید. هیچکس تمایلی ندارد زمانی که در حال گشت و گذار در اینترنت هست، تبلیغات مزاحم پاپ آپ برایش نمایش داده شود. با استفاده از کلمات کلیدی محلی می توانید با جستجوهای محلی سازگار شوید. کلمه کلیدی مانند “گل فروشی در هریسبورگ، PA” یک مثال عالی از یک کلمه کلیدی محلی است. اگر کسی به دنبال یک گل فروشی محلی باشد، احتمالاً «فروشگاه گل در [شهر]» را برای یافتن آن جستجو می کند.

آن‌ها می‌توانند خود را با موبایل شما سازگار کنند و در هر تلفن همراهی، به اندازه کافی خوب و در دسترس به نظر برسند. صفحات موبایل نسبت به لپ‌تاپ کوچک‌تر هستند و دسترسی به همه قسمت‌ها، توانایی خواندن بخش‌های مختلف و در مجموع بررسی و پیمایش یک سایت در آن‌ها کمی سخت‌تر است. بنابراین اگر سایت شما روی موبایل به‌اندازه کافی خوب نباشد ممکن است مخاطبان بسیاری را از دست بدهید. برای اطمینان از موبایل فرندلی بودن سایت، گوگل ابزاری به نام Mobile-Friendly Test ارائه کرده است که به شما کمک می‌کند وضعیت بهینه‌سازی سایت خود برای موبایل را بررسی کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که آیا سایت شما Mobile Friendly است یا نیاز به بهبود دارد. شما می‌توانید با وارد کردن آدرس URL سایت خود در این ابزار، نتایج دقیقی درباره مشکلات احتمالی دریافت کرده و اقدامات لازم برای بهبود را انجام دهید.

این مورد را هم در نظر داشته باشید که کاربران موبایل جتی عجول تر هستند و هیچ تمایلی به صبر کردن برای بارگذاری سایت های کند ندارند. ارقام خاصی برای این مورد در دسترس نیست ولی غالبا کاربرانی که از دسکتاپ استفاده میکنند انتظار دارند هر سایتی بعد از 3 ثانیه به صورت کامل بارگذاری شود. این به آنها کمک می کند تا تعیین کنند که آیا صفحه شما با جستجوی آنها مرتبط است یا خیر. اگر توضیحات متا کوتاه و توصیفی داشته باشید، کاربران موبایل بیشتری را مجبور خواهید کرد که روی سایت شما کلیک کنند. اگر استفاده از مسیریابی شما بسیار چالش برانگیز باشد، کاربران ناامید شده و سایت شما را ترک خواهند کرد.

تنها یک راز برای این کار وجود دارد و آن هم این است که استفاده از نسخه موبایل سایت را ساده کنید. البته این بدان معنا نیست که باقی موارد سئو همچون کلمه کلیدی، بک لینکها و تحلیل عملکرد رقبا ارزشی نداشته باشند. پیشنهاد میکنم بر روی مواردی که سئو در نسخه ی موبایل را متفاوت میکند تمرکز کنیم. یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای بررسی ریسپانسیو بودن سایت، «Responsive Design Checker» است. با استفاده از این سایت، می‌توانید پیش‌نمایشی از سایت خود در دستگاه‌های مختلف، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، مشاهده کنید.

شاید در کنار عبارت موبایل فرندلی، عبارت ریسپانسیو بودن یک سایت را هم شنیده باشید. برای بررسی دومین اصل هم باید گفت که اصلا چرا باید محتوایی را مخفی کنید؟ برخی از وبمسترها این کار را انجام میدهند برای اینکه تنها بخشی از محتوا برای کاربرهای موبایل قابل نمایش باشد. کاربرها در گوشی های هوشمند به جای موس و کیبورد از انگشتانشان برای کنترل آن چیزی که در صفحه میبینند استفاده می کنند و دقیقا همین جاست که شما به مشکل برمیخورید. خب به صورت خلاصه باید بگوییم، قرار دادن ساب دامین برای نسخه موبایل از نظر سئو مشکلات فراوانی را می تواند برای شما ایجاد کند. ما در مهام با تمرکز بر لینک‌سازی و سئوی خارجی، تولید محتوای ارزشمند و سئو فنی، و سئو داخلی می‌توانیم به شما در امر کسب رتبه های برتر گوگل کمک کنیم.

در یک سایت Mobile Friendly ، کاربران باید بتوانند به‌راحتی و بدون نیاز به زوم کردن یا تغییرات پیچیده در صفحه، به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. گوگل با معرفی الگوریتم Mobilegeddon در سال ۲۰۱۵ به سایت‌هایی که برای موبایل بهینه شده‌اند اولویت داد. طراحی ریسپانسیو یکی از اجزای مهم ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل است. وقتی از طراحی ریسپانسیو استفاده می کنید، مطمئن می شوید که وب سایت شما با هر دستگاهی که کاربر استفاده می کند سازگار است. چه گوشی هوشمند بباشد یا تبلت، مخاطبان شما بهترین تجربه تلفن همراه را برای دستگاه خود خواهند داشت.

همچنین طراحی وبسایت واکنش گرا یکی از مهمترین ارکان سئو موبایل است که این امر در سال ٢٠٢٢ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پیش بینی میشود همچنان اهمیت خود را در سال های آینده حفظ کند. ممکن است پاپ‌آپ‌ها در نسخه های دسکتاپ وب سایت ها عملکرد خوبی داشته باشند، اما در دستگاه های تلفن همراه رضایت کاربران را کاهش می‌دهند؛ زیرا مشاهدهٔ پاپ‌آپ‌ها در صفحه‌های کوچک‌ سخت‌تر است. علاوه‌بر این فعال کردن پنجره‌های بازشو را در مواقع خاص به همین آسانی‌ها نیست! مثلا زمانی که کاربر از سایت شما خارج می‌شود؛ همچنین ممکن است برای کاربران سخت باشد که پنجره‌های پاپ‌آپ را از روی صفحهٔ نمایش موبایل ببندند، زیرا ممکن است X در گوشه غیر قابل دسترس قرار گرفته باشد. با این سایت می‌توانید تا ۵۰ آدرس URL را به‌طور هم‌زمان از نظر سازگاری با موبایل بررسی کنید.

سایت شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که به‌طور خودکار، فونت‌ها، اندازه‌ها و طرح‌ها را مطابق صفحه نمایش دستگاه کاربر نشان دهد. از نظر سئو مشکلات زیادی با ایجاد ساب دامین برای نسخه موبایل به وجود می آید. شما باید بین این دو نسخه ریدایرکت انجام بدید تا کاربران همیشه وارد نسخه ی صحیح شوند و خب احتمال خطا در پروسه ریدایرکت کردن به قدری زیاد است که قابل چشم پوشی نیست. در آخر ممکن است ترافیک و اعتبار بین نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل پخش گردد. همچنین ممکن است مشکلاتی همچون محتوای تکراری و موارد این چنینی نیز رخ دهد که برای رعایت آن باید نکته های جزئی متعددی را رعایت کنید.

الگوریتم Mobilegeddon گوگل به طور خاص سایت‌های موبایل فرندلی را مورد توجه قرار داده است. سایتی که موبایل فرندلی باشد و رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد، علاوه بر بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر هویت و اعتبار برند شما بگذارد. کاربران هنگام استفاده از سایتی که به‌خوبی در گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند، احساس رضایت بیشتری خواهند داشت و این تجربه مثبت، تصویر بهتری از برند شما در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند. البته، طراحی سایت مناسب به‌تنهایی نمی‌تواند برند شما را معروف کند، اما قطعاً در بهبود و تقویت هویت برند نقش کلیدی ایفا می‌کند. هنگامی که تجربه کاربری بهبود یابد و رتبه سایت در جستجوی گوگل افزایش یابد، به طور طبیعی کاربران بیشتری به سایت شما جذب می‌شوند.

حالا دیگر همه باورشان شده بود که باید دست به کار شوند و برای نجات جان سایت و کسب و کار دیجیتالشان که متکی به وبسایت بود، کاری کنند. بدون آن، کاربر گوشی هوشمند یا تبلتی که از سایت شما بازدید می‌کند، نسخه کوچک شده سایت دسکتاپ شما را می بیند، به این معنی که برای یافتن هر چیزی باید به صورت عمودی و افقی اسکرول کند. احتمالا شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید به خوبی با اهمیت موبایل فرندلی بودن سایت آشنایید و میدانید که سازگاری وب سایت شما با نمایش در تلفن های همراه، چه تاثیر مهمی در سئو سایت دارد. همان‌طور که گفتیم تعداد کاربرانی که از طریق موبایل به گوگل وارد می‌شوند روزبه‌روز درحال افزایش است و شما برای جلب رضایت این کاربران راهی جز ریسپانسیو کردن سایت خود ندارید. از آن‌جایی که ساختار کلی تلفن‌های همراه با لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی متفاوت است، می‌توان از بعضی از قابلیت‌های موبایل برای بهبود عملکرد سایت استفاده کرد.

این نکات اساسی می‌توانند پایه‌ای برای ایجاد یک طراحی موبایل فرندلی و بهینه باشند که به راحتی در دستگاه‌های مختلف قابل دسترسی است. شاید برای شما جالب باشد که بازاریابی محتوا چیست؟ بازاریابی محتوا یک استراتژی کلیدی در بهبود سئو است که با تولید محتوای ارزشمند و مرتبط، به بهبود رتبه سایت شما در الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند. بهترین راه برای ایجاد ناوبری سازگار با موبایل استفاده از منوی همبرگر است. هنگامی که کاربران روی این دکمه کلیک می کنند، یک منوی کشویی با تمام صفحات مختلفی که می توانند بازدید کنند، مشاهده می کنند. قبل از ایجاد تغییرات اساسی برای بهبود سئوی موبایل خود، بررسی کنید که آیا سایت شما واقعاً سازگار با موبایل است یا خیر. کاربران موبایل معمولاً از صفحه لمسی برای تعامل با سایت استفاده می کنند.

منوهای ساده و کم‌حجم بهترین انتخاب برای سایت‌های موبایل فرندلی هستند. استفاده از منوی همبرگری نیز یک راه‌حل کارآمد است، چرا که این منو فضای کمتری در صفحه اشغال می‌کند و در عین حال به کاربران اجازه می‌دهد به تمام بخش‌های سایت دسترسی داشته باشند. همچنین، پیش از انتشار نهایی، عملکرد منوها باید در دستگاه‌های مختلف تست شود تا از سازگاری آن‌ها مطمئن شوید. این ویژگی به مشاهده آسان‌تر و تعامل بهتر در گوشی‌های همراه کمک می‌کند. سایتی با این قابلیت در گوشی‌های همراه، به‌راحتی قابل پیمایش است، به‌سرعت بارگیری می‌شود و تجربه کاربری مناسبی را ایجاد می‌کند. یک سایت موبایل فرندلی علاوه بر اینکه به‌سرعت بالا می‌آید و اطلاعات مورد نظر شما را در یک صفحه قابل پیمایش با امکان لمس مناسب گزینه‌ها نمایش می‌دهد.

اگر بخواهیم موبایل فرندلی بودن را برای وبسایت ها به زبان ساده تعبیر کنیم، به صورت زیر است. وبسایت شما باید در دستگاه های موبایل بدون نیاز به زوم کردن و اسکرول کردن قابل نمایش باشد. در ادامه در ویدیوی زیر چند تا از وبسایت های موبایل فرندلی و وبسایت غیر موبایل فرندلی را باهم میبینیم و آن ها را با هم مقایسه میکنیم. این خبر، زنگ خطری برای همه‌ی صاحبان و طراحان سایت بود تا به طراحی صفحات‌شان برای کاربران موبایلی توجه بیشتری داشته باشند. البته 1 سال قبل از این اعلام رسمی، گوگل از اهمیت طراحی سایت برای صفحات موبایل گفته بود.

در حقیقت، وب‌سایت‌هایی که برای موبایل بهینه نشده‌اند، از رقابت دیجیتال جا مانده و جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل از دست می‌دهند. در این مقاله، به‌صورت کاملاً جامع به بررسی مفهوم موبایل فرندلی، روش‌های تست و تشخیص آن و همچنین تأثیر عمیق آن بر سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها می‌پردازیم. همان‌طور که از نام آن پیداست، سایت‌های موبایل فرندلی برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند! آن‌ها به‌خوبی خود را با ابعاد کوچک‌تر صفحه‌نمایش موبایل سازگار می‌کنند و در هر تلفن همراهی ظاهر مناسبی دارند. از آنجا که صفحات موبایل کوچک‌تر از لپ‌تاپ‌ها هستند، دسترسی به تمام بخش‌های سایت و خواندن محتوا در آن‌ها ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. از سوی دیگر، با توجه به رشد چشمگیر استفاده از گوشی‌های هوشمند، اگر وب‌سایت شما برای موبایل بهینه نباشد، احتمالاً تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/