نه سوال در کاشی یزد
دفتر مرکزی کاشی یزد سرام در تهران، بزرگراه رسالت، میدان بنی هاشم، ساختمان جاویدان، پلاک 335، واحد 4 است. این آرایه و پیرایهها کاشی و آجر با ستونهای سنگی، نمونهای یکتا از هنر کاشیکاری با آمیزهای از شگردهای باستانی و نوین است. دیوارهای قلعه ضخامت بسیاری دارد و مصالح به کار رفته در آنها خشت خام است. برای رسیدن به قلعه اردشیر از اواسط این صخره بلند، پلههایی تراشیده شده که تعداد آنها را ساکس ۱۳۴ پله تشخیص دادهاست. مسجد مکانی بوده صرفاً به جهت عبادت اما از آن جایی که در گذشتهاستفادههای دیگری هم از آن میشد، همچون قضاوت، نگهداری بیت المال، برپایی اجتماعات بزرگ، بزودی نماد قدرتمند اسلام شد و هم عرصههای دینی و هم قلمروهای دنیوی را دربرگرفت، اما نتوانست پاسخگوی نیازهای مذکور باشد، ساخت مسجد جامع بعلت حفظ این دو جنبه بود. به گفتهٔ مجمل التواریخ و القصص مدتی پس از آن، از ۷ شهری که وجود داشت ۳ شهر جی، قه و مهرین باقیمانده بود و آنها را مجموعاً اصفهان مینامیدند. در بعضی انواع کوفی بنایی به نمونههایی برخورد میکنیم که هم سیاهی و هم سفیدی بین آنها از کلماتی تشکیل شدهاند که هر دو دارای معناست که به آن کوفی مشکل یا متداخل گفته میشود.
خط کوفی نام خطی از خطوط اسلامی است که منسوب به شهر کوفه است و گفته میشود که در آن جا شکل گرفته و توسعه یافتهاست. همچنین گفته می شود که نام فرمانروای کرمان در ان دوران ولخش اشکانی بوده است. بیشینهٔ درجه حرارت ثبت شده در ایستگاه قزوین طی دورهٔ سی ساله ۱۹/۴ درجه در دی ماه بوده کاشی ضد اسید مرجان است. ↑ «روزنامه ابتکار: افشای رازِ 400 ساله میدان نقش جهان و دلیل جهتگیری آن به سخن آمدنِ صفویه». خط کوفی ساده یا تحریری همان شیوه قدیمی است که در سدههای اولیه اسلامی بهویژه در دوره امویان بیشتر برای کتابت قرآن بهکار میرفتهاست هرچند مواردی از کاربرد تزیینی این خط نیز بهچشم میخورد و نمونههایی از آن را میتوان بر روی مسکوکات اموی یا در کتیبه مسجد ابن طولون در شهر قاهره متعلق به نیمه دوم سده سوم هجری دید. سرویس های بهداشتی سرویس بهداشتی وارداتی از کشور چین در زمینه کابین روشوئی - توالت فرنگی - توالت طرح ایرانی ازجهت طراحی مکانیزم و لعاب سطحی از کیفیت بسیار بالا ئی برخوردار است.
ساخته شده از ورق آکریلیک ترک دو رو به ضخامت 4 میلیمتر، ورق آکسترود ترکیه باعث افزایش کیفیت بدنه می گردد که این یک مزیت قابل مشاهده نسبت به سایر رقبا می باشد. ثروت عکاشه محقق مصری مینویسد: «نقاشی دینی در دورههای نخستین اسلامی، از آن استقبال و تشویقی که نزد بوداییان و مسیحیان معمول بود، بهرهای نداشت. فقدان نهادها و بناهای رسمی عمومی نظیر تالار شهر یا محاکم اسلامی، به نقش دووجهی مسجد جامع اهمیت بیشتری بخشید. این مشکل با ابتکار «نصر بن عاصم» حل شد که بر روی حروف نقطهگذاری کرد و برای تمایز این نقطهها از نقطههایی که پیش از آن برای زیر و زبر بهکار میرفت قرار شد که این نقطهها با دوایر کوچک یا خطوط مورب نازک به رنگ سیاه گذارده شوند، افزون بر این ترتیب حروف نیز دستخوش تغییر شد و حروف الفبا بر مبنای ابتثی (ا، ب، ت، ث،…) منظم شد. در آثار این دوره همچون گذشته، اسلیمی گاه به صورت نقش اصلی و گاهی به جای حاشیهٔ تزیینی بهکار رفته است. بافت زمینشناسی کوههای منطقه از جمله کوه کلات، تشکیلشده از سنگها و خاکهای رسی مارن است. مصالح ابنیه داخلی سنگ و یک نوع گل بسیار سخت و محکم از جنس خاک رسی است که در پای ارتفاعات این به وفور یافت میشود.
گل رسی مخلوط شده با حداقل آب ممکن (تا ۱۰ درصد) توسط ماشینی که با فشار بسیار بالا کار میکند به داخل قالبهای فولادی فشرده میشود. پس از سدهٔ سوم هجری با فراگیر شدن خط نسخ و دیگر دبیرههای نوآوری شده، رفتهرفته کاربرد خط کوفی کمتر شد، تا این که پس از سده پنجم هجری کمابیش کنار گذاشته شد و بیشتر کاربرد تزیینی و محدود یافت. هرچند کهنترین نمونههای باقیمانده از قرآن با خط حجازی نگاشته شدهاند، اما میتوان کمابیش گفت همزمان با ظهور اسلام، خط کوفی هم شکل گرفت و قرآن با خط کوفی نوشته شد و بعدها با سوادآموزی یاران و شاگردان محمد بن عبدالله این خط بسط یافت. با شفاعت عدهای از نمایندگان، از جمله مشیرالدوله، و یحیی دولتآبادی بین سردارسپه و مؤتمنالملک سازش و تفاهم به وجود آمد و سردارسپه از عمل خود معذرت خواهی کرد. از این جهت کسانی مثل ساکس بر اساس تصاویر، تشخیص دادهاند که وجود هنرهای ظریف در تزیین برخی جاهای قلعه، نشان میدهد که قلعه اردشیر علاوه بر کارکرد نظامی، در برخی ساختمانها جنبههای بزمی نیز داشتهاست. اختلافی که بین کوفی مشرقی و مغربی وجود دارد در دو عامل خلاصه میشود، یکی در طرز نوشتن دو حرف «ف و ق» و عامل دوم در به کار گرفتن ردیف الفبایی.